A legjobb döntések olykor a legnehezebb döntések! Gyakran vonakodunk meghozni a helyes döntést, mert egyszerűen attól félünk, hogy:


Kineziológia, kineziológus, kineziológia budapest, kineziológus budapest, stresszoldás, matok, eleonora, konzultáns- A helyes döntés több kemény munkát igényel;

- Próbára teszi akaratunkat;
- Véget érnek a mások kedvében járó napjaink;
- Elutasítanak azok, akik nem értenek velünk egyet;
- Általa csökkenek a lehetőségeink;
- Próbára teszi türelmünket;
- Szeretteink kinevetnek;
- Magányosan végezzük;
- Megbántunk másokat;
- Saját utunkat járjuk.



Mindenkinek megvannak a saját helyes döntései. A HELYES DÖNTÉSEK OKKAL A HELYES DÖNTÉSEK, ÉS PONT EZÉRT IS HÍVJÁK ŐKET ÍGY!
A hatékony döntéshozásnál fontos a tudás, az önismeret, az értékek, saját képességek ismerete. Ezek segítenek eligazodni az opciók között, a rendelkezésre álló alternatívák közül szelektálni egyet. A kulcs, hogy azt véghez is vidd, az akarat. Bármit is teszel, a legfontosabb, hogy akard a helyes döntést!

Íme néhány stratégia segítségül. Természetesen a felsorolt lehetőségek nem jönnek be mindenkinél vagy minden döntésnél, de ettől függetlenül mind segíteni tud, abban hogy kitisztuljanak a gondolatok, és elkerülhető legyen a "gondolkodási paralízis" miközben a hullámok összecsapnak fölötted.

  • Ismerd fel a problémát vagy lehetőséget! A döntéshozás folyamata a változások iránti szükségletek felismerésével kezdődik. Töprengj el azon, ami van és azon,ami lehetne, majd fogalmazd meg mi okozza a kettő között a különbséget.

  • Az 5 Miért! Habár ez egy problémamegoldó technika, segít meghatározni adott választásod mennyire van összhangban valódi értékeiddel és segít eljutni a probléma gyökeréhez. Felteheted saját magadnak a kérdéseket, vagy megkérhetsz erre valakit, hogy segítsen. Az első miértre adott válaszod adja majd a következő miért kérdést, és így sorban. Például:Tudd pontosan, mit akarsz! Nehéz úgy helyesen dönteni, ha homályosak az elvárások, ha nem tudjuk, mit akarunk (döntésünkkel elérni). Ezt megfogalmazni vagy a helyes kérdést feltenni már a siker fele. Akármilyen problémával is szembesülsz, próbáld azt három különböző módon megfogalmazni és leírni. Így több szemszögből közelíted meg a problémát, ami majd segít több megoldást találni.
    1. Miért nem szakítasz a barátnőddel mikor már biztosan tudod, nem vele akarod leélni az életedet? - Mert nem akarom (meg) bántani.
    2. Miért nem akarod (meg) bántani? - Mert az rosszul esne neki.
    3. Miért gondolod ezt? - Mer nekem is rossz, mikor elhagynak.
    4. Miért rossz neked mikor elhagynak? - Mert akkor egyedül vagyok, ami ijesztő.
    5. Miért ijesztő mikor egyedül vagy? - Mert félek a magánytól.
    Tehát azért nem hagyod el a barátnődet, mert félsz a magánytól.

 

  • Keress alternatívákat! Találj minél többet, és ne csak azokat vedd figyelembe melyek már megszokottak vagy elfogadottak számodra. Járj a dolgok után, olvass róla könyvekben, az interneten, szóban oszd meg valakivel. Ez mind segít, hogy kreatívabban gondolkodj és számodra új lehetőségekre derítenek fényt.

  • Mérlegelj; pro és kontra! Ez a döntéshozás legősibb technikája. A papír egyik oldalára írd le a választásoddal kapcsolatos összes pozitív dolgot, a másik oldalára pedig az összes negatívat. A végén az az oszlop nyer mely több felsorolt dolgot, tartalmaz. Természetesen, a mérlegelésnél, a leírt tartalom súlyát is figyelembe kell venni. A leírtak pontozása segít. Például, ha a pozitív oldalon az áll hogy "Rengeteg pénzt fogsz keresni (+20pont)" még a másikon "Talán enyhe fejfájást fog okozni (-1pont)" akkor ez a kettő nem igazán üti egymást. A pontozás által az opciókat reálisabban fel lehet mérni és kiértékelni.

  • Elemezd a várható végeredményeket! A döntés megdolgozása csőlátással párosulhat, mert a fókusz az azonnali eredményre és/vagy következményre terelődik, hogy közben nem gondolunk a későbbi utórezgésekre (majd valamikor a jövőben) sem arra mit akarunk vagy mire vágyunk. A döntésre megéri rászánni egy kis időt és átgondolni a kívánt végkimenetelt. A következő kérdések szélesítik a látókört és rávilágítanak a döntések hosszú távú hatásaira, ezért fontold meg őket és válaszolj rájuk:
    - Ennek a választásnak mi a valószínű kimenetele?
    - Mi az, ami szinte biztos, hogy nem következik be?
    - Mi fog történni, ha nem így döntök?
    - Mi történne, ha ennek pont a szöges ellentétét cselekedném?

  • Hallgass az ösztöneidre! Figyelj a belső hangodra, és arra mit üzen. Előfordul hogy a megérzéseink, intuíciónk ellenére cselekszünk. Mikor pedig szembesülünk választásunk kedvezőtlen kimenetelével akkor legszívesebben a falnak rohannánk, annyira mérgesek vagyunk magunkra, mert tudtuk, az elejétől kezdve tudtuk, hogyan fognak a dolgok számunkra végződni és azt egyszerűen csak hagytuk. Tehát ezért inkább adjunk teret ennek a hangnak, hadd találkozzon az intuíció az analitikus képességgel, dolgozzanak együtt és kreáljanak új ötleteket. Ez a döntéshozás művészetének és tudományának az együttműködése!

  • Válaszd a legjobb alternatívát és cselekedj! Gondoskodj arról, hogy mindenki, akit érint a választásod, tudjon erről. Tudasd velük pontosan mi fog történni, mi fog megváltozni és miért, és ez milyen javulásokat eredményez.

  • A választás a tiéd!
    Van, hogy sokkal könnyebb elkerülni a döntéshozást és egyszerűen semmit nem tenni. Viszont az önálló döntéshozás az egyetlen módja hogy felelősséget vállaljunk életünkért. Ez nem mindig könnyű, mert a választások önkontrollt igényelnek, bátorságot, kitartást, rizikóval jár, bizonytalan és ismeretlen és ki tudja szeretteink, hogyan reagálnak. De pont ezektől, a nehézségektől annyira csodálatos is egyben. Mert az önálló szabad választásaink hordozzák az önálló szabad gondolatokat és cselekedeteket is, az új paramétereink kialakítását, mi az, ami jó vagy rossz, helyes vagy helytelen, a következmények vállalását és határainkat tudatják másokkal. Remek érzés mikor a saját embered vagy.



   Gauss, barátjához intézett mondata: "az összes formulák és eredmények készen vannak, csak még az utat kell megtalálnom, amelyen eljuthatok hozzájuk".

Kellemes utat kívánok mindenkinek!

 

Matok Eleonora

Kineziológus - terapeuta, Budapest

 

Telefon: 06-20-299-8689

E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.