Cikkek

A kineziológiá módszeréről, azt tanítják manapság, hogy ez egy alternatív módszer. Ha a pszichoterápiák keretein belül maradunk, akkor és csakis akkor, talán még igaz is ez az állítás. Például, ha valaki lelki problémája megoldásához csakis ezt a módszert választja. Habár a kineziológus feladata felhívni a kliens figyelmét, ha más módszert is szükségesnek talál. Viszont, ha a pszichoterápiás módszereken túl, sokszintű gyakorlatban vett használatát nézzük, akkor ezt már nem igazán lehet róla állítani.

Cikksorozatom azt a célt szolgálja, hogy jobban megismertesse az általam használt módszereket, alkalmazási területeiket és hatékonyságukat, és hogy általuk mélyebb önismeretre tehessünk szert. Ezáltal könnyebben meg tudjuk oldani konfliktusainkat, és közelebb kerülhetünk a teljesség megvalósításához. Ebben a részben a betegségek lelki hátterének feltárásáról, oldásáról és ezek fontosságáról esik szó.

A  lélek árnyékai a betegségek hátterében

________________________________________________________________________________________

Régen az emberek tudták, hogy szoros kapcsolat van a betegségek és a lelki folyamatok között. Azt is tudták, hogy a betegséget saját lelki fejlődésük eszközeként használják fel. A nyugati orvoslás térhódításával ezek a szemléletek háttérbe szorultak. Viszont a mai tudatos kor ismét megteremtette rá az igényt, így ezek megint a köztudatba kerültek.

Ha valamit lelki úton, nem sikerül megoldanunk, akkor a test közbelép, és megoldja a helyzetet a saját szintjének megfelelően! Amint elkezdjük feldolgozni a lelki problémáinkat, nyíltan megélni azokat és ismét képesek vagyunk felelősséget vállalni, a mérleg ismét egyensúlyba kerül, és a test abbahagy az addigi próbálkozásaival. A betegséget sokkal könnyebb legyőzni, ha azt sikerül értelmezni. A kineziológia úgy tekint a testre, mint egy színpadra mely rávilágít a problémára. Ahogy mindenki képes megmutatni saját testén, hogy hol van a fájdalom forrása, hol is fáj pontosan, úgy ezzel párhuzamosan rá lehet mutatni a lelki sebekre is, és a megfelelő kérdéseket feltenni. Hiszen a test megadja a választ arra, hogy mi is sértette meg a lelket. A betegség, mint a lélek nyelve, sajátos szimbólumokkal és tüneti nyelvvel rendelkezik. Mindössze értelmezni kell őket. Mivel minden ember egyedi és megismételhetetlen, így minden betegség is az. Ez azt jelenti, hogy pl. nincs két egyforma torokgyulladás vagy gyomorfekély. Csupán vannak individuumok, kik azonos diagnózissal rendelkeznek, de ettől még nem szabad őket ugyanabba a skatulyába belerakni. Másfelől, pedig minden betegség hordoz magában valami mintaszerűt. Ezért minden betegség csakis egyéni szinten értelmezhető és magyarázható. A kineziológus szakember segíthet a betegnek abban, hogy megtalálja az individuális tényezőt és kiemelje az általános mintából.

Amikor az ember megbetegszik, vannak kérdések, amik maguktól kell, hogy megfogalmazódjonak a fejében:

- Miért pont velem történik ez?

- Miért pont ez a betegség?

- Miért pont így történt?

- Miért pont most történik ez velem?

- Mire kényszerít, és miben akadályoz meg ez a betegség?

És mivel minden ember egyedi, így a válaszok a kérdésekre is egyéniek, mivel mindenki sajátosan éli meg a dolgokat. A válaszokból pedig egyértelművé válik, hogy a kórképek feladatokat jelölnek, melyeket meg kell oldani. Ezek lehetőségek a tanulásra, egy fordulópont az életben. A gyógyulás pedig a tanulási folyamat maga, mely választ ad arra a szuperfontos kérdésekre is, hogy:

- Mivel tartozom a saját jövőmnek?

- Mi hiányzik nekem valójában?

- Mit kell saját magamért megtennem?

Azáltal, hogy megközelítjük a betegség mögött lévő témakört, saját életfeladataikhoz is közelebb kerülünk. Fontos hogy felismerjük és elfogadjuk hibáinkat. A betegség szintén feltárja előttünk árnyainkat, az árnyoldalunkat, vagyis amiket szeretünk visszautasítani, és amit nem akarunk felvállalni. Ebből a szempontból a betegség egy csodálatos dolog, mely segít rábukkanni arra, ami hiányzik számunkra, majd integrálni azt az életünkbe.

A betegségek elemzése nem azt jelenti, hogy minden más gyógymódot mellőzni kell, épp ellenkezőleg. A legjobb, ha egymással párhuzamosan alkalmazzák a terápiás módszereket, amelyek nagyszerűen kiegészítik egymást. Ugyanolyan fontos a laborvizsgálat és a felírt gyógyszer, mint az is hogy a beteg lelkileg feldolgozza saját kórképét. Mivel a kineziológia az önismeretre, kórkép elemzésére fekteti a hangsúlyt, ezért összekapcsolja a betegségek különböző értelmezési szintjeit. A háttértben zajló lelki folyamatok feltárása a fizikai sík elemzését is magában foglalja. Értelmezésre kerül a betegség által érintett testi terület, az érintett szerv működése és annak szimbolikája. Kielemzi az alapproblémát is, ami lehet pl. gyulladás, kiütés, viszketés, fájdalom, görcs, puffadás és még sok egyéb más tünet. Utolsó lépésként az eddigiek ismeretében értelmezi a kórképet, így segítve a beteget hogy meglelje saját egyéni megfelelő magyarázatát a problémájára, saját belső orvosát.

A betegség végső soron azt jelenti, hogy kiestünk a középpontból, a test pedig kísérletet tesz, arra hogy újra helyreálljon az egyensúly. A gyógyulás lényege pedig, hogy ez az egyensúly ne szenvedéssel tele, keservesen, hanem a saját akaratból és tudatosan jöjjön létre.

Matok Eleonora

Kineziológus - terapeuta, Budapest